Direkt från ett grupprum

Vi sitter i ett av de två små rummen i vår korridor, jag och några elever.

Persiennerna är neddragna, men åtminstone vinklade för ljusinsläpp. Varför har jag inte dragit upp dem? Småbarn spelar bandy utanför. En basketboll studsar, ljusa röster, massor av ljusa röster.

Ett asgammalt pentry finns här inne. Vad var detta för rum en gång i tiden, varför pentry? Väggen mellan rummen känns ganska ditbyggd. Sitter vi i ett gammalt personalrum eller uppehållsrum, måntro?

De skriver motvilligt på skrivuppgiften och ibland, ganska ofta, åker mobilen fram. Jag vill egentligen kolla min också, har en sms-konversation igång med syrran om bullarna hon bakat (men såklart låter jag bli. Det är ju lektion, trots allt).

”Lägg ned mobilen”, försöker jag och de lägger ned mobilen, men så åker den fram igen.

”…Samt tutan startar och går bra, vad betyder samt? Är det att tutan inte heller funkar eller att den går bra?”, säger eleven plötsligt med mobilen i handen igen och jag förstår att det är drömmen om en moppe som spökar.

”Får jag läsa hela meningen…”, säger jag, tar telefonen. Blocket-annonsen är närmast oläslig. Saknar skiljetecken och versaler på rätt ställe.

”Äh, vi behöver nog hjälpa den här killen med lite punkter, va”, säger jag. ”Lägg texterna åt sidan, vi jobbar vidare med dem sen.”

Så sitter de och redigerar en Blocket-annons. Textbinder, delar upp, placerar ut versaler på rätt ställe samt skrattar åt innebörden av originaltexten: att en tuta startar och går bra.

En bra lektion.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s