Mindlessness-guiden

Mindfulness vet ni alla vad det betyder va? ”Medveten närvaro”, att vara i nuet, o.s.v. (för den nyfikne: läs mer på 1177). På 1177 läser jag att mindfulness används för ”att få ett ökat lugn och gå ner i varv”, men för alla oss som behöver gå upp i varv kommer nu det senaste, nämligen mindlessness! Mindlessness kan översättas som ungefär: ”tänk inte – bara gör” och det är jag som har skapat konceptet.

Mindlessness-guiden

Att börja med mindlessness är enkelt. Du kan praktisera det i princip när som helst, mitt i vardagen. Syftet är att inte tänka så mycket, utan göra saker snabbt och effektivt för att få undan, komma ikapp, nollställa. Man kan säga att själva basen till mindlessness är att göra flera saker samtidigt och inte tänka. Här kommer några exempel på hur just du kan använda mindlessness i din vardag:

– Gå aldrig tomhänt i hemmet, utan transportera alltid saker till sina hemvister (diskmaskinen, tvättkorgen, etc…).
– Fokusera inte så mycket på vad du gör. Du har väl kokat pasta förut? Det är bara att göra, samtidigt som du kan ägna tankarna åt att planera nästa steg.
– Visst, det är väldigt skönt med en varm dusch på morgonen, men att stå där i duschen och känna efter gör bara att du går ner i varv. Dra ner på temperaturen! (Varför inte ta med en scotch brite och diskmedel så kan du riva av lite städning på samma gång).
– Hänge dig aldrig så mycket åt matlagning att köket tar tre gånger så lång tid att städa i ordning som maträtten tog att laga. Var snabb och effektiv, aldrig sävlig. Ha en fräsch disktrasa eller flera till hands! Och inget skräp i vasken för fan!

*********************************

Någon kanske tror att jag skojar? Att detta är ironi, att jag i själva verket vurmar för ursprungskonceptet mindfulness? NEJ NEJ NEJ! Mitt nya är att göra saker snabbt och effektivt. Få undan och ”göra bort” som Maj i Kristina Sandbergs trilogi skulle ha sagt. Köket ska nollställas, tvätten ska in i skåpen, fönstren ska tvättas. MEN SNABBT och UTAN KNUSSEL.

Lovar att återkomma med en rapport om hur detta har förändrat mitt liv, men såhär efter bara ett par dagar kan jag säga att jag är positivt överraskad och också mätt i magen efter att idag ha snott ihop auberginer i ugnen.

Annonser

3 reaktioner på ”Mindlessness-guiden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s